

|
Ders Adı: |
Türk Dili I |
||||
|
Ders Kodu: |
TD 101 |
||||
|
Ders Türü: |
Zorunlu Ortak |
||||
|
Ders Düzeyi: |
ÖN |
||||
|
Açıldığı Dönem: |
1 |
||||
|
Yarıyılı: |
Güz |
||||
|
AKTS Kredisi: |
2 |
||||
|
Kredisi: |
2 |
||||
|
Öğretim Elemanı: |
Alime Evci Güngör, Mehmet Çevik, Mustafa Çaldak |
||||
|
Ders Koordinatörü: |
Alime Evci Güngör |
||||
|
Ders Tanımı: |
Takriben kırk yıllık bir süre içerisinde yükseköğretime bağlı fakülte ve yüksekokulların tamamında okutulmakta olan bu dersin gerekçesi bugün için de geçerlidir. Hatta bu gerekçe günümüzde daha da artarak devam etmektedir. Çünkü orta öğretimini tamamlamış olan öğrencilerimizin Türkçeyi kullanma becerilerinde gerçekten büyük aksaklıklar görülmektedir. Belirli bir yükseköğretim kurumunu tamamlayarak hayata atılma durumunda olan bu öğrencilerin dille bağlantılı eksiklerini gidermek bir zorunluluktur. Sosyolojik açıdan bakınca dilin, toplum halinde yaşamamızın bir sonucu olduğu yargısına ulaşılmaktadır. Bu nedenle bir tanım yapılmak istendiğinde de “Dil, insanlar arasında anlaşma aracıdır” denilmektedir. Ancak, insanın toplumla birlikte yaşamasının bir başka sonucu da kültürdür. Fakat birlikte yaşadığımız toplumun ortak davranış kalıpları olan kültürün en baş öğesi de yine dildir. Çünkü dilin, kültürü hem yarattığı hem de yaşattığı var sayılır. O bakımdan dil öğrenme aynı zamanda kültür edinmedir. |
||||
|
Dersin Hedefleri: |
Dil, diller ve Türk dili, dil bilgisi, sözcük, cümle, kelime türleri, anlatımın öğeleri ve anlatım türleri, düzgün ve etkili konuşmanın temel ilkeleri gibi konuları içerir. Fert ve millet hayatındaki dilin önemini kavrayabilme, dil bilgisinin, sözcük ve cümlelerin ne olduğunu, iletişim açısından önemini kavrayabilme, kelimelerin oluşumlarını, çeşitlerini ve nerede nasıl kullanılması gerektiğini uygulayabilme, yazılı anlatımda başarılı olmanın yollarını kavrayabilme başlıca amacıdır. |
||||
|
Öğrenme Çıktıları: |
Bu dersin sonunda öğrenci aşağıdakileri kavramış ve yapacak durumda olacaktır: · Sözlü ve yazılı anlatımda sözcüklerin işlevi, · Türkçe cümlelerde doğru söz diziminin önemi, · Edebi metin ve kitaplardan seçilmiş cümle ve parçaları çözümleme yöntemleri, |
||||
|
Ön şartlar/ Eş Şartlar: |
Yok |
||||
|
Ders İçeriği: |
Hafta Konuları |
||||
|
Haftalık Ders Planı |
1 |
Türk Dili Dersinin tanıtımı, Dil Nedir? |
|||
|
|
2 |
Dil-Kültür, Dil-Medeniyet İlişkisi |
|||
|
|
3 |
Yeryüzü Dillerinin Sınıflandırılması, Türkçenin Dünya Dilleri Arasındaki Yeri |
|||
|
|
4 |
Türk Dilinin Tarihi Gelişimi |
|||
|
|
5 |
İmla (Yazım) Kuralları (1.kısım) |
|||
|
|
6 |
İmla (Yazım) Kuralları (2.kısım) |
|||
|
|
7 |
İmla (Yazım) Kuralları (Örnek Sorular ve Çözümleri) |
|||
|
|
8 |
ARA SINAV (VİZE) |
|||
|
|
9 |
Dilekçe Yazımı ve Örnekleri |
|||
|
|
10 |
Ses ve Hece Bilgisi ve Çıkmış Sorular-Çözümleri |
|||
|
|
11 |
Kelime(Şekil) Bilgisi |
|||
|
|
12 |
Kelime(Şekil) Bilgisi Çıkmış Sorular-Çözümleri |
|||
|
|
13 |
Cümle Bilgisi |
|||
|
|
14 |
Cümle Bilgisi Çıkmış Sorular-Çözümleri |
|||
|
|
15 |
Final Haftası |
|||
|
|
16 |
Final Haftası |
|||
|
Ders Materyalleri: |
Projeksiyon |
||||
|
Öğretim Metotları: |
Dersler, Sunumlar, Ödevler |
||||
|
Değerlendirme Ölçütleri: |
Metodu |
Sayısı |
(%) |
||
|
Vize |
1 |
40 |
|||
|
Final Sınavı |
1 |
60 |
|||
|
Eğitim Dili: |
Türkçe |
||||